Rusztowania budowlane to niezbędny element każdej budowy. Poszczególne konstrukcje znacząco różnią się między sobą. O tym, jakie rodzaje rusztowań budowlanych spotykamy najczęściej, przeczytacie poniżej.

Rusztowanie ramowe

Na rusztowania ramowe składa się system płaskich i sztywnych ram połączonych ze sobą pomostami i stężeniami. Większość tego rodzaju rusztowań łączonych jest w systemie zapadkowo-sworzniowym, co znacznie przyspiesza montaż, bowiem nie wymaga skręcania. Na tego rodzaju konstrukcjach wykorzystuje się pomosty pełne lub ażurowe, najczęściej drewniane lub ze sklejki, rzadziej aluminiowe.

Przykładem rusztowań ramowych są rusztowanie warszawskie. Częściej, niż na dużych budowach, spotkać je można przy konstrukcjach niewielkich domów jednorodzinnych. Zazwyczaj mają postać pojedynczych wież, gdyż taka forma jest wystarczająca przy niewielkich projektach.

Rusztowania rurowo-złączkowe

To rusztowania, które w Polsce spotkamy najrzadziej. Ich cechą charakterystyczną jest połączenie złączkami krzyżowymi lub obrotowymi, które umieszczać można niemal w dowolnych miejscach. Dzięki temu konstrukcję rusztowania można łatwo dopasować do dowolnego kształtu budowli. Wymagają one dużej precyzji w montażu, co sprawia, że koszt ich ustawienia jest wysoki. To główny czynnik sprawiający, że stosuje się je rzadziej, niż inne.

Rusztowania modułowe

Rusztowania modułowe produkowane są w modułach o określonej szerokości. Połączenia poszczególnych elementów są stałe i nie można zmienić ich rozstawu. Tego rodzaju moduły zachowują piony komunikacyjne i balustrady podobne do rusztowań ramowych. Wielość rozmiarów sprawia, że mogą być wykorzystywane przy różnorodnych kształtach elewacji.

Rusztowania przejezdne

To typ rusztowań, które zazwyczaj spotkamy w formie wieży lub modyfikacji innego modułu. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji wyposażonej w koła jezdne można je swobodnie przesuwać, w zależności od potrzeb. Co ważne, koła mogą się obracać wokół własnej osi, dzięki czemu możliwy jest dowolny obrót wieży lub modułu. Na konstrukcję składają się specjalne drabino-ramy zaopatrzone w poręcze i stężenia. Stabilność rusztowania w określonym miejscu zapewnia układ hamulców, w które wyposażone są koła. Założenie lub usuniecie blokady hamulca wymaga przyłożenia dużej siły i zwolnienia śruby, dzięki czemu nie jest możliwe przypadkowe przesunięcie w trakcie prac.